Skuffelse,men gir ikke opp..

God Onsdag kjære medlemmer,venner og lesere <3

 

Jeg er litt vemodig i dag..

….litt er bare forbokstaven…

Alt jeg vil,er bare å skrive..og da hadde jeg funnet en passelig “jobb” som jeg kunne jobbet litt på siden av uføretrygden og det burde være positivt for Nav for jeg ble bedt for 4 uker siden,varig mas uten å få tak i veilederen min ++å melde meg som arbeidssøker og det gjorde jeg…

Jeg har prøvd nok,for om det ikke er enten bønnesvar eller flaks i siste liten,så hadde jeg vært så takknemlig for er en jobb en kan ta med seg overalt,ingen arbeidspress men jobber så mye/lite en klarer og tjener penger på det jeg elsker å gjøre,ja å skrive 🙂

Ja,da var Navs avgjørelse tatt og om de ikke var sikre på at de så jobb i andre enden når jeg var ferdig,så det er jo flott å vite…at Nav vil ha flest mulig ut i arbeidslivet,lite eller stort,så gjør en ihvertfall NOE oppå trygden og de har jo vært så positive til dette!

Jeg har nå sittet siden 25/05-22og ventet på svar fra veileder i nesten 3 uker og det var såvidt jeg fikk tak i ho..Da skulle ho ta alt ang det kurset videre men 2 uker etter sitter jeg her,chattet med Nav dag ut og inn men det skal ikke gå veien for alle:/ 

Jeg så journalistskolen og det var en dag etter påmelding og fullt og sen skulle skrive 600 ord om hvorfor du burde få plassen og utdanningen en hadde,men jeg har egentlig ikke mer enn menneskelig erfaring å skryte med,grunnskole og halvferdig Helse og Sosial og tatt ett kurs om psykisk helse blandt barn og unge i Oslo, men det har ingenting med journalistikk å gjøre :D..

Ja,de fikk 600 ord også!!!

HER VAR ORDENE FRA JOURNALISTSKOLEN 🙂 <3

Kjære Eva,

tusen takk for din søknad om å delta på Bli magasinjournalist-utdanningen ved Journalistskolen.

Vi er glade for å kunne tilby deg en plass på vårt Premium-program på nett. Gratulerer!

Jeg ser av teksten din at du liker å fortelle, og at detaljer og historier kommer lett til deg.

I journalistfaget legger vi vekt på å fokusere budskapet, korte ned og å velge de elementene som er mest relevant for den aktuelle teksten. Det er en treningssak som man blir bedre og bedre på etter hvert.

40 årskriser – og alle slags kriser – kommer faktisk veldig godt med i journalistikken. Alt vi går igjennom som kan øke vår evne til å forstå andre mennesker er gull.

Du har hatt mye “menneskelig utdanning”, ser jeg. Så gjelder det å lære seg teknikker og verktøy fra journalistikken, samt file på språket så det blir mest mulig effektivt og treffende.

Hvis du er klar for dette, så er du hjertelig velkommen!

Her kan du sikre din påmelding og plass:
https://shop.journalistskolen.no/produkt/bmj-premium/

Du kan dele opp betalingen din i så små biter du vil via AfterPay. Beløpet kan tjenes inn igjen i sin helhet ved salg av dine første artikler.

Vi startet såvidt med et Velkommen-webinar onsdag denne uka. Dette kan du se i opptak. Alt ligger ellers foran oss, så det er bare å kaste seg på.

Bare si fra om du lurer på noe, så hjelper vi deg gjerne.

Gode vibber fra Vivian og Team Journalistskolen

Ps. Her ser du alt om utdanningsprogrammet:
https://www.journalistskolen.no/bmj-premium

Vi gleder oss!

 

Vel,noe nytt innlegg innen fibromyalgi emnet eller noe fra Illustrer Vitenskap skal jeg få til så det ikke baaaaare blir syt over at jeg sitter her som en arbeidssøker og klør meg selv i hodet…:)

-Nei,jeg gir ikke opp med skrivinga,det hadde jeg aldri klart..!!!!

…som sønnen min sier at fotballen er en “friplass” der du slipper å tenke på så mye så er skrivinga den type terapi for meg <3 

Brand logo
Hjernetema

 

 

Psykiske sykdommer kan ses i hjernen

 

-Tidligere trodde man at psykiske lidelser kom av ubalanse i sinnet, og ikke hadde fysiske årsaker. Men nå kan forskerne avlese sykdommene i hjernen. Dels er det hjernesentre som enten er større eller mindre enn hos friske personer, og dels er det forstyrrelser i forbindelsene i hjernen.

Benbrudd, sukkersyke, kreft og mange andre sykdommer er håndfaste for legene fordi de er knyttet til skadet vev, unormale måleresultater eller infeksjoner som er til å få øye på. Det gir et godt utgangspunkt for å forstå sykdommens årsak og finne en behandling, og legene kan følge sykdomsforløpet slik at de hele tiden kan vurdere om pasienten er i bedring eller helt kurert.

Men inntil for få år siden har en stor gruppe sykdommer vært aktive i det skjulte. Legene har kunnet se symptomene, men ikke årsakene. Det dreier seg om psykiske sykdommer – for eksempel depresjon og schizofreni – som riktignok har sitt utspring i hjernen, men ikke setter tydelige spor i form av ødelagte nerveceller eller unormale analyseresultater.

I mange år har man trodd at disse symptomene bare hadde psykiske årsaker og måtte bygge på vrangforestillinger, noe man i beste fall kunne kurere gjennom samtale der pasienten ble ledet frem til å forstå sin egen situasjon og deretter hjelpe seg selv ut av den. Selv om kognitiv terapi og andre former for psykologisk bistand er gode verktøy til behandling av psykiske lidelser, har man etter hvert innsett at de ikke kan stå alene.

Nervesignalene følger andre spor:

 

Mange sykdommer i sinnet har håndfaste, fysiske årsaker, og derfor kan de i likhet med et brukket ben ikke bare snakkes bort. Hjerneskanning og andre nye teknikker har avslørt at selv om hjernen hos psykisk syke pasienter kan se normal ut, følger nervesignalene ofte andre ruter enn i hjernen hos en frisk person.

Hjernen er slik innrettet at ulike områder håndterer hver sin høyt spesialiserte funksjon som ikke kan løse en praktisk oppgave alene. Vår umiddelbare reaksjon på for eksempel en fornærmelse er styrt av et nært samspill mellom sentrene for blant annet situasjonsanalyse, hukommelse, vrede, selvkontroll og beslutningstaging, og hvis bare ett av disse leddene svikter, risikerer vi å reagere urimelig aggressivt eller helt apatisk.

Selv om forskerne fortsatt mangler den store oversikten, vet de nå at mange sinnslidelser skyldes at noen av de spesialiserte sentrene ikke fungerer korrekt, eller at de ikke kommuniserer på riktig måte med hverandre.

Ofte er det en genetisk forklaring på slike feil, slik at man fra fødselen av kan ha økt risiko for å utvikle eksempelvis depresjon, schizofreni eller posttraumatisk stressyndrom. Det betyr ikke at man automatisk blir rammet av disse sykdommene, men at hjernen er dårligere rustet til å takle stress eller traumatiske opplevelser, og at de derfor kan bringe de nevrale nettverkene inn på et feilaktig spor og få psykiske sykdommer til å bryte ut.

Forskernes gryende forståelse for årsakene til sykdommer i sinnet har åpnet nye behandlingsmuligheter, blant annet en moderne versjon av elektrosjokk, Deep Brain Stimulation.

I tillegg har legene fått bedre mulighet til å utpeke personer som befinner seg i særlige risikogrupper. Det kan for eksempel føre til at soldater med økt risiko for å utvikle posttraumatisk stressyndrom ikke blir sendt på farlige oppdrag, der det er stor fare for at traumatiske opplevelser kan utløse sinnslidelsen.

 

Jeg tror jeg avslutter her idag og får med meg så mye av solskinnsdagen jjeg bare kan for om det ikke er solskinn i svaret fra Nav så kan en ikke gi opp 🙂

Det er jo en skuffelsesdag men det kan ikke bli så mye verre  enn ting er for tida…Liveeet står alltid litt på hodet,men hva hadde livet vært om det bare skulle gått på skinner?

….Tenk litt på den og hva du egentlig har OG….<3

TA VELDIG GODT VARE PÅ DEG SELV/HVERANDRE <3

-Klem Eva-

Første modellbilde i 2007 <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *