Fibromyalgi og graviditet…

Kjære lesere,medlemmer og fibrovenner <3

 

Ja,det er Søndag og jeg sitter og tenker på å skrive for ei gangs skyld,selv om Covid 19 har slått meg litt ut og kan innrømme det,at én ikke blir helt det samme med det første..kanskje noen kommer seg fortere enn andre?

Jeg bestemte meg ihvertfall for at innlegget skulle bli litt om alt,men for fibrojenter/gutter har jeg lyst å dele litt informasjon om dette og visste du vi hadde over 600 muskler i kroppen? 

..når det sies,har ikke vi med fibromyalgi det veldig ubehagelig iom at en kan tenke at de var vrir og vrir om seg under hudoverflaten,mens dem som ikke sliter med detnne sykdommen,kan som regel ha nytte i fysioterapi og kiropraktor og føle seg bedre til neste gang og bare holde det “ved like” mens jeg f.eks kan gå til time 3 ganger i uka,men når jeg er på vei ut døra,er det som om hele skuldrene ruller seg opp til hodet igjen, under en time er gått..

..og jeg gleder meg til neste time hos kiropraktor,men det var å knekke på plass både rygg og nakke en lang periode,så lang at kiropraktoren satte studentpriser på meg iom kostnadene,og han ga egentlig opp og sa :

Om ikke det har fungert til nå,så gir jeg opp for det kan ikke lense deg for penger,når jeg vet du har knapt nok til familie men nå har jeg ikke vært slik siden før jeg ble gravid og at tiden ikke strakk til med behandlinger etterpå…

For jeg gav litt opp mtp fysioterapi og kiropraktor iom at jeg gikk til min siste slutt når det kom til bekkenløsning,da jeg nesten ble på krykker/rullestol og jeg gikk ei uke over,altså 41 uker og jordmor hadde sagt at min kropp på snaue 50 kg da mente ho at jeg ikke kom til å klare bære frem ett barn mtp spedheten i kroppen,på max 3300 og iom gutten min var 2900 kg ved ankomst ei uke før,med liten mage  og null problem men jeg sluttet å røyke tiden jeg gikk med siste i 4 mnd før fødsel og da ho kom med sine hele 3800 og barnefar ikke trodde sine egne øyne,og dro bort ei saks som lå på målebordet men det ble ikke mye forskjell men kroppen min/fibromyalgien min begynte å kjennes da….

…jeg fikk fibro og ibs ved 17 års alder og da jeg ei stund fikk “støv på hjernen” ,ja,spesielt månedene før barna kom til verden og når de sov så gjorde jeg alt jeg egentlig bare kunne lagt ligge til kvelden–

..men kroppen min sa stopp..Jeg er glad begge barna var i bhg og jeg hadde tlf rett ved meg itifelle noen fra barnehagen skulle ringe,men da jeg i den tid hadde vasket 3.etasjer,ca 250 kvadrat,lå jeg på sofaen og ikke kunne røre en finger….

Jeg vil få meg ett innlegg ang fibromyalgi/graviditet med idag <3

Jeg ble kjørt ned til blodprøvetaking og ei som drev mye og hadde peiling på stoffskifte,sa jeg måtte straks i behandling mot lavt stoffskifte for funksjonen i kjertelen min var helt…kaputt!! 

Jeg husker selvsagt at stress,bekymringer,depresjoner var utløsende faktorer for det gikk bare ei lita tid så hadde jeg epilepsianfall midt på Mega (Extra) og har enda ikke fått utredet meg for det,men sykepleieren som hadde tatt imot meg i det anfallet,mente dette var identisk med epilepsianfall og begynte med medisin etter det…

Har hatt det siden…flere ganger og jeg har ikke bare 2 hender å fylle men nå,når jeg har fått meg en lege som kan faget sitt,så hjelper ho meg til å bli ordntli  g frisk iom at jeg har hatt kjentsakk til han/henne før og jeg stoler kunpå ho og det skal bli å godt å komme inn til vedkommende i begynnelsen av September,for da har jeg lyst å spørre om opptrening i Eiken iom at jeg har ært hjemme omtrent siden 2018…

Noen som har fibromyalgi og vært i Eiken?

Noen som har vært der etter Covid 19/ oppbygging? 

 

Changing subject 🙂

-Dette bør du vite om fibromyalgi og graviditet..

 

Kvinner kan bekymre seg over mange ting under graviditeten. Fibromyalgi er en sykdom som kan by på visse utfordringer. God omsorg og planlegging er noen av tingene som kan gjøre ting enklere under svangerskapet.

Dette bør du vite om fibromyalgi og graviditet

Kombinasjonen av fibromyalgi og graviditet kan få en vordende mor til å tvile på om hun vil klare alle utfordringene som ligger i vente. Mange kvinner blir veldig glade når de finner ut at de er gravide, men helseutfordringer kan bety at et potensielt svangerskap blir ekstra krevende.

Symptomer relatert til graviditet, som søvnløshet, intoleranse for visse lukter og matvarer, utmattelse og morgenkvalme, kan være slitsomt for mange kvinner. Men se for deg at du på toppen av det hele har fibromyalgi, da kan svangerskapets ni måneder bli en skikkelig utfordring.

Hva er fibromyalgi?

Fibromyalgi er en sykdom som rammer flere kvinner. Bare i Nord-Amerika er det mellom 4 og 6 millioner som lider av dette. Med tanke på dette er overraskende få som har god kjennskap til denne sykdommen.

Fibromyalgi er et syndrom som forårsaker kroniske smerter i hele kroppen. Sykdommen rammer først og fremst kvinner, og den kan i stor grad påvirke hverdagen og livsstilen til de som blir rammet.

“Statistikken viser at om lag 90% av pasientene med fibromyalgi er kvinner.”

 

Symptomene på fibromyalgi pleier vanligvis først å oppstå i voksen alder, og symptomene kan tilta og avta med tiden.

Symptomer på fibromyalgi..

 

Fibromyalgi forårsaker mye smerter og utmattelse. Sykdommen påvirker muskler, bindevev, leddbånd, og sener. Smertene er verkende og brennende, og spasmer kan forekomme.

Smertene kan være spesielt intense i skuldre, nakke, albuer, bakhode, i bekkenet, mellom ribben, i hoftene og knærne. Og det er heller ikke uvanlig å oppleve stikkende fornemmelser i hender og føtter.

I tillegg til alt dette gir også fibromyalgi symptomer som sterk hodepine, søvnløshet og intens utmattelse. Fibromyalgi regnes ikke som en psykisk lidelse, men depresjon og angst forekommer også. Dessverre finnes det ingen kur for fibromyalgi, men det finnes heldigvis noen tiltak som kan hjelpe.

Når leger stiller diagnosen, ville de tidligere sjekke om pasienten reagerte på såkalte tenderpunkter. Dette er punkter på bestemte steder i kroppen som vil være ømme for pasienter med fibromyalgi.

Fibromyalgi og graviditet

Hvis en kvinne lider av fibromyalgi og blir gravid, kan symptomene bli sterkere. Det er imidlertid ingen forskning som tilsier at symptomene endrer seg under et svangerskap. Så for noen kan symptomene bli verre, mens for andre kan de bli bedre. Det vet man rett og slett ikke.

En god nyhet er at morkaken og eggstokkene produserer hormonet relaksin når en kvinne er gravid. Dette hormonet har en avslappende effekt på leddbåndene i kroppen. Veksthormoner kan også gjøre dette.

Det pleier å være en lav konsentrasjon av denne typen hormoner i kroppen til mennesker med fibromyalgi, og disse hormonene bidrar til å restituere vev og muskler. Dermed kan faktisk en graviditet være fordelaktig for noen som har fibromyalgi.

Tips for å takle fibromyalgi og graviditet:

 

Det er ingen lett oppgave, men her har vi noen råd for hvordan du kan takle fibromyalgi under graviditeten.

 

1. Gå til en ergoterapeut

En ergoterapeut kan være til god hjelp i tilfeller som dette. Terapeuten kan lære deg hva som er riktig bruk av kreftene dine. De kan også hjelpe deg slik at du ikke legger større press på musklene enn det som er nødvendig.

 

2. Vær nøye med å velge riktige hjelpemidler

Når du går til innkjøp av nye baby-relaterte ting, bør du alltid gå for det alternativet som gjør hverdagen din enklest mulig. Velg møbler som er tilpasset dine behov. Du kan for eksempel kjøpe riktig stellebord som har riktig høyde, eller justerbar høyde, slik at du ikke får vondt i ryggen. Kjøp en barnevogn som ikke veier veldig mye osv.

 

3. Vær forberedt

Forbered deg selv på at fibromyalgisymptomene i verste fall kan bli verre. Finn ut om du kan få noe ekstra hjelp til å ta vare på babyen din. Hør om familien har mulighet til å hjelpe dere, og se eventuelt om du finner noen som kan hjelpe til med husarbeid.

 

4. Hold deg oppdatert

Finn ut mer om sykdommen, del dine erfaringer og oppsøk informasjon og råd fra andre mødre som har erfaring med fibromyalgi og graviditet. Still spørsmål, samle informasjon og del med andre. Kanskje kan du også hjelpe andre.

 

5. Finn en god fødselslege

Fødselslegen kommer til å følge deg gjennom graviditeten og kan være til meget god støtte. Så det er en fordel å ha en lege som erfaring med fibromyalgi eller lignende lidelser.

 

6. Fysisk aktivitet

Hvis du er sikker på at du har fibromyalgi og ikke for eksempel ME/CFS, kan fysisk aktivitet ha en meget god effekt. Mosjon og fysisk aktivitet bidrar til å redusere stress og forbedre livskvaliteten din. Trening vil gjøre musklene dine sterkere, gjør deg mer fleksibel og det kan forbedre humøret ditt.

Mosjon kan også øke produksjonen av hormonet serotonin, og dette er til god hjelp under et svangerskap, spesielt hvis du har fibromyalgi.

Tips for å lindre ryggsmerter under graviditeten

4 minutter

Det er veldig vanlig med vond korsrygg når man er gravid. Hva kan gjøres for å lindre disse smertene?

Tips for å lindre ryggsmerter under graviditeten

Ryggsmerter under graviditeten er like vanlig som det er irriterende. Selv om det er praktisk talt umulig å unngå, kan det alltid lindres med et triks eller to.

Følgende tips vil bidra til å forbedre livskvaliteten din og forhåpentligvis gjøre graviditeten litt mer komfortabel:

 

Bruk disse triksene for å lindre ryggsmerter under graviditeten

 

Unngå å sitte for lenge

Når du sitter, er både dine hofter, ryggraden og musklene i korsryggen overbelastet. Derfor bør du ikke bli sittende lenge. Veksl mellom hvile og stå opp. Gå rundt, legg deg ned, eller gjør litt husarbeid …

 

Hold deg aktiv!

kvinne som lider av ryggsmerter under graviditeten

 

Pass på holdningen din!

..Uansett om du sitter, står eller ligger ned, må du sørge for at holdningen din ikke legger press på ryggmuskulaturen din. Hold deg strak og så rett som mulig når du ligger ned.

Når du går, bør du også prøve å holde brystet opp og magen hevet. Hvis du går med en bøyd overkropp, vil du forverre ryggen din.

 

Sov på en fast madrass

 

Å sove i en veldig myk seng der du “synker ned” når du legger deg ned, får deg til å bøye deg. På den annen side, hvis du sover i en fastere seng, kan du opprettholde en rak stilling og ryggraden og hoftene vil kunne hvile.

Ikke løft for mye vekt

 

Du bør vite at under graviditeten er det “forbudt” å gjøre for mye tung løfting, men hvis du ved et uhell ignorerer denne medisinske anbefalingen for en stund, kan du legge til en ekstra tilstand til hele listen over ubehag under graviditeten: hvis du også bærer mye vekt, vil du skade korsryggen ytterligere.

Bøy knærne i stedet for å bøye ryggen..

 

Når du må plukke opp noe fra gulvet, eller under din midje, bøy knærne eller sett deg på knærne for å holde ryggen rett.

Unngå å bøye deg fremover når du løfter, fordi vekten av magen din vil trekke for mye i musklene i ryggen.

 

Bruk det riktige fottøyet..

ryggsmerter under graviditet

Selv om du har brukt dem hele livet, nå som du er gravid, må du legge dem vekk for en liten stund.

Foruten økt risiko ved å bruke dem, er disse delikate, stilige og feminine skoene veldig gode for å øke ryggsmerter under graviditeten. Så ikke bruk dem, velg i stedet flate og komfortable sko.

 

Ikke vær en helt(inne)

 

Mange kvinner, under svangerskapet, fortsetter å ta på seg ansvaret i hjemmet og må ta vare på sine andre barn like mye som de gjorde før graviditeten. Men gravide kvinner bør ikke prøve å være heltinner. Det er ikke deres rolle.

Mamma, du må forstå at du lever i en spesiell tid i livet ditt.

Du bærer et menneske inni deg som vil lyse opp livet ditt, akkurat som dine andre barn har gjort, og de som kommer vil gjøre.

“Nyt å gi livet til dette vesen som du vil elske for resten av livet ditt.”

– Anonym –

 

Det er ditt ansvar å sikre deres helse og omsorg, men det er også din plikt å ta vare på deg selv, beskytte deg selv og leve så godt du kan i løpet av denne tiden.

Hvis du var den som tok hånd om alt i fortiden, delegerer noe husarbeid til de andre medlemmene i familien.

Alle bør bidra og tilpasse seg til begynnelsen av denne nye perioden i deres hjem.

Hvis du overarbeider ryggraden din, vil den fortelle deg det.

 

Tips for å lindre ryggsmerter under graviditeten..

 

Til slutt har vi noen andre tips for deg som du kan prøve for å lindre ryggsmerter.

  • Ta dips i et basseng. Vannet løfter og støtter vekten din, og letter spenningen i ryggraden. Når du kan, planlegg en liten ferie for deg selv. Kom deg i bassenget og hold deg i vannet for en stund (etter å ha konsultert legen din).
  • Praktiser yoga. Yoga kan være veldig bra for å lindre smerten din. Hvis gynekologen/obstetrikeren din tillater det, må du ikke undervurdere denne tusenårige trenden som har gitt så mange fordeler til andre mennesker, inkludert gravide.
  • Få en ryggmassasje. Under graviditeten kan du få massasje på beina, skuldre, hofter og rygg. For å nyte denne tjenesten, ligg på venstre side og la spesialisten gjøre sine ting. Du vil se hvor bra det føles.

 

Jeg syns det er bra å legge inn ett innlegg for dem med fibromyalgi og er gravide og vil ønske dere alle sammen en fortsatt velsignet herlig Søndag og..

 

TA UTROLIG GODT VARE PÅ DEG SELV/HVERANDRE OG VÆR ETT GODT MEDMENNESKE <3

 

Klem Eva

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *